De hoofdlocatie in 1920.

Ons adres!

Correspondentieadres: BRES
Albert Cuypstraat 64
2981 CA Ridderkerk

of

Brandweerkazerne post Ridderkerk
Mr. Troelstrastraat 2
2982 AX Ridderkerk

Rabobank: 38.58.17.177

De grondleggers van BRES

De grondleggers van BRES
Van l. naar R. Wout van der Stel, Ruud Demuijnck, Peter van der Meulen, Hans Muntz en Rob Rutkowski

Hoe het allemaal begon.

In januari 1998 werdt de brandweer benadert door SKIP. Deze stichting bracht al jaren hulpgoederen bij diverse tehuizen in Zuid West Polen. In één van die huizen moest veel worden opgeknapt en daarom kwam de volgende vraag bij de brandweer: "brandweermannen zijn altijd zo handig, hebben jullie geen tijd om wat werkzaamheden in Polen te doen?". Omdat brandweermensen (soms) impulsief handelen was het antwoord al gegeven voor er over was nagedacht. Sindsdien zijn er heel wat bezoeken geweest.

Hieronder een berichtje zoals dat in 1998 in de krant verscheen.

RIDDERKERKERS NOG STEEDS OP DE BRES VOOR POOLSE KINDEREN.

In juni van dit jaar berichte de werkgroep BRES (Brandweer Ridderkerk hElpt Pools kindertehuiS) over haar pogingen diverse werkzaamheden uit te voeren bij een kindertehuis in Jedlina Zdroj. Nu, zo’n zes maanden later, is de werkgroep nog steeds hard aan het werk om haar doelstelling te realiseren. Terwijl in Polen een plaatselijke aannemer op onze kosten een keurig stukje speelveld heeft aangelegd, zijn er in Ridderkerk allerlei activiteiten ontplooid. Zo werd er geld verdiend op de gemeentedag met de verkoop van soep aan de bezoekers en stond diezelfde soep, alleen dit maal in schareluitvoering, op het menu tijdens de open asieldag. Tussendoor zag een een heuse professionele folder het levenslicht die Ridderkerks burgemeester J. Waayer als eerste in ontvangst nam. Voorts werden er via diverse bedrijven en sponsors schommels, basketbalpalen en andere speeltoestellen aan de werkgroep ter beschikking gesteld. Een heugelijk feit dat gezien het slechte weer van de laatste maanden pas in het voorjaar zijn oplevering kent. Maar, hoe krijg je die speelattributen via de Poolse bureaucratie op een goede en niet al te dure manier ter plaatsen? Wie ons hierbij kan helpen gaarne even een telefoontje naar Jolanda Jansen; 0180431337.

Diezelfde bureaucratie speelt ons ook een beetje parten bij de renovatie van het kindertehuis. Het kuratorium ,het overkoepelde bestuursorgaan, heeft zijn werk moeten overdragen aan het ministerie van onderwijs. Helaas met als resultaat dat de werkzaamheden vertraging hebben opgelopen. Ook de communicatie met onze Poolse collega ambtenaren is per post niet altijd even makkelijk zodat je voor een goed gesprek in een weekend even 2400 kilometer om moet. Maar een brandweerman is niet voor een gat te vangen en de juiste afspraken zijn gemaakt. Maart 1999 zal de speeltuin in een aantal dagen geheel moeten worden geplaatst, waarna van de zomer in tien tot veertien dagen de ruwe renovatie van het kindertehuis op Ridderkerkse manier zal moeten worden afgemaakt. O.a. schilderen, timmeren, tegelen, behangen en het kleine elektrische werk moeten voor de 80 kinderen van hun huis een degelijk woonverblijf maken. Een waarin ze zich thuis zullen voelen. Natuurlijk kost dit een hoop geld en de rekening bij de Rabobank Ridderkerk, 385817177, t.n.v. BRES, blijft natuurlijk ter uwer beschikking.

Hans Muntz

Brandweer Ridderkerk.


Het hoofdgebouw.

Nu door naar de BLOGS!

Lees vanaf hieronder het hele verhaal. Begin onderaan en alle nieuwe berichten volgen daarboven. Veel leesplezier.

zaterdag 29 mei 2010

Het kleine huisje.







De volgende vraag was of wij ook even iets konden doen met een volgende aankoop. Een klein wit huisje voor kinderen in de leeftijd van 16 tot 18. Onder begeleiding worden zij hier opgeleid om vanaf hun 18e op eigen benen te staan. Maar de renovatie had nogal wat voeten in de aarde.

Werkverslag renovatie Jedlina Zdroj.

Datum; 11 december 2003.
Plaats; gemeentehuis Walbrzych.
Aanwezig; Grazyna Urbañska, direkteur Powiatowege Centrum Pomocy Rodzinie.
Regina Walkowicz, direkteur Dom Dziecka.
Gosia Tabaka, brandweer Dordrecht (tolk/vertaling).
Peter van der Meulen, brandweer Ridderkerk.
Hans Muntz, brandweer Ridderkerk (verslag)

Verslag:
Aanwezigen, m.u.v. mevr. Urbañska, hebben eerst een bezoek gebracht aan het te kopen pand. Hierbij geven de aanwezigen aan dat het pand, en dan met name de eerste etage en het dak, in zeer slechte staat zijn. Tevens wordt geconstateerd dat de opgang naar de eerste etage zeer slecht is en vervangen moet worden door een trap in het pand. Voorts zal ook de vloer van de begane grond moeten worden vervangen. Tijdens het bezoek zijn diverse digitale foto's gemaakt.
Op het kantoor van mevr. Urbañska in het gemeentehuis van Walbrzych vervolgt het gesprek zich. Hierbij wordt duidelijk dat de gemeente het pand zal aankopen voor een bedrag van € 12 000, -. Hetzelfde bedrag zou de gemeente ook gereserveerd hebben voor de renovatie van het pand. Hiervoor zal in januari een architect worden aangesteld die een plan van aanpak zal maken. Later blijkt uit de gesprekken dat er nog geen definitieve budgetten zouden zijn alsmede vergunningen. Waarschijnlijk zal dit per 1 januari 2004 worden vastgesteld. Een aantal zaken zal op korte termijn moeten worden aangepakt, t.w.;
· Aankoop van het pad.
· Aanbesteden aan een architect die een plan van aanpak maakt.
· De trap naar de eerste etage zal moeten worden vernieuwd.
· Het dak zal z.s.m. (voorlopig?) moeten worden gerepareerd.
· Vervolgens moet z.s.m. begonnen worden om het vocht uit de woning te halen.

In het gesprek met de gemeente heeft de Hollandse delegatie duidelijk gemaakt wat er mogelijk kan zijn. Het ruwe werk zal moeten worden uitgevoerd door de Poolse autoriteiten, wij kunnen daarna de werkzaamheden afwerken, waaronder:
· Schilderen.
· Behangen.
· Vloerbedekking, b.v. leggen laminaat.
· Afwerken elektrische installatie.
· Afwerken mechanische installatie.
· Afwerken sanitair.
· Diverse andere werkzaamheden.
· Mogelijk zorgen voor diverse materialen.
Het laatste aandachtspunt is afhankelijk van de financiële positie van de werkgroep BRES van de brandweer Ridderkerk.

De Poolse autoriteiten hebben een grof tijdpad uitgezet waarbij zij in maart/april klaar moeten zijn met de bouwkundige activiteiten. Wij zouden daar direct op kunnen aansluiten. In september 2004 zou het pand dan moeten worden opgeleverd.

De gemeente geeft aan dat zij eventueel kunnen bemiddelen voor een overnachtingadres als dit niet mocht lukken, vanwege de ruimte, bij het tehuis. Ook geeft mevr. Urbañska aan dat BRES via E-mail en fax op de hoogte gehouden zal worden van de vorderingen. Hiertoe zijn enkele adressen uitgewisseld. Binnen BRES zullen we het Poolse e-mail adres koppelen aan mevr. Gosia Tabaka van de brandweer Dordrecht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten